Še nekaj besed o potepanju po Švedski 2

Morda bo še komu zanimivo

blog: potovanja / Evropa, avtor: ežoj

Saj vem, mislite si a bo že enkrat nehal.....

V fligvapenmuseum je posebej poskrbljeno za najmlajše, mlade in » mlade po srcu ». Za one prve so igrala v obliki letal za ostale nekaj simulatorjev letenja od takih čisto preprostih, kjer so le osnovne komande, do skoraj » tapravih » simulatorjev za vadbo pilotov, pa testna kabina, kjer » merijo » zmožnosti percepcije ko opravljaš kakšno drugo delo, tako baje imajo za testiranje kandidatov za pilote, pa en kup demonstracijskih » pripomočkov », skratka, zdi se mi, da načrtno delajo na tem, da se tehniška kultura razširja med mladimi. Vse je zastonj, vključeno v ceno vstopnice.

Po ogledih drugih zanimivosti ( po lastnem izboru ), končno pot v Stockholm. Bodoči da nisem točno vedel, a bi še enkrat prespal ali ne, sorodnike nisem obvestil, da prihajam. Šele nekje 100 km pred Stockholmom se odločim da grem, to pa tudi zaradi tega, ker je svetlo do pol desetih zvečer, in mi ni treba vozit po temi. Pokličem nečaka, mu povem da prihajam po cesti E18, oh, fajn pravi, pol boš zelo lahko našel. In tako je tudi bilo.

Drugače, o cestah sem že nekaj povedal. Načeloma je na avtocestah omejitev na 130 km/h, vendar je to na avtocestah redkost, večinoma je omejitev 120, ponekod 110 ali celo100 km/h. Vtis imam, da so bencinske črpalke redkeje posejane kot pri nam, predvsem so stran od avtoceste. Večinoma so na kartice, večkrat brez kakršnegakoli uslužbenca.

V mestih je prava loterija najti parking, da bi kje parkiral zastonj, pri kakšnem stanovanjskem bloku, ni šans. Pri blokih so vsa parkirna mesta oštevilčena, in, kolikor sem videl, opremljena s električnim priključkom za zimo, za ogrevanje motorja. Nastavi se na uro, kdaj naj se grelec motorja vklopi. Videti je pa tako:

in:

slikano pred blokom, kje stanuje nečak.

Pa, če že omenjam stanovanjske bloke, vsi imajo skupno pralnico s nekaj pralnimi in sušilnimi stroji, vključno s enim večjim strojem za pranje kakšnih večjih zadev ( manjših preprog ali ............ kaj vem česar ).

Večina blokov ima tudi savno in zna bit zanimivo pozimi, ko zapade sneg, ko se kakšne mladenke savnajo in izskočijo ven se povaljat v snegu. A to počnejo tudi njihovi mladeniči, sem pozabil vprašat nečaka.

V najemnini je vključena topla in mrzla voda in se ne meri poraba. Kot sem že nekje povedal, če ne plačaš elektrike ali stanarine, ti ne izključijo in te vržejo na cesto ampak ti pošljejo socialno skrbstvo da preveri, kako je s tvojimi dohodki...........( *ebiga, kapitalizem pa tak ) .

Pri nekaterih blokih ( resda poredko, vendar so ) imajo urejene vrtičke, to je uredil upravljavec stavbe, za uporabnike je zastonj, videti je pa tako:

in:

Vseokrog Stockholma je videti veliko vode, veliko jezer, morje, veliko otokov, nekateri dokaj veliki in tudi neobljudeni.. Pozimi vse ( no skoraj ) vodovje zmrzne in se divje živali, predvsem srnjad, pa tudi divje svinje ) svobodno sprehajajo po celem območju Stockholma. Ko pride pomlad, živali ostanejo ujete, včasih na popolnoma naseljenem otoku ( ena od nečakinj živi na takem otoku in se dajo videti srne in jelen med hišami ).

Kolikor sem videl, trgovine so lepo založene, težka srca priznam, da večinoma boljše od ljubljanskega leklerka ( ki je za mene višek založenosti ). Ponekod v takih trgovinah imajo sistem, ki ga še nikjer nisem videl: pri vhodu v trgovino, dobiš ( vzameš ) majhen skener, vsak izdelek, ki ga daš v košaro prej skeniraš, ko končaš, greš na avtomatsko blagajno, nekam vtakneš tist skener, vtakneš plačilno kartico in odideš. Za ta sistem se prej moraš prijavit in pridobit kartico ( s katero pri vhodu dvigneš skener ), strinjaš se pa tudi, da te do enajstkrat/let kontrolirajo ( če nisi morda česar pozabil skenirat ). Matr, tole vas je najbrž zelo zanimalo.

Ko tole pišem, poskušam se ognit temu, da bi se ponavljal, pa večkrat niti ne vem koliko mi uspeva. Stockholm je mesto muzejev ( evo, to sem menda zapisal že eno desetkrat ), in se da res videti veliko zanimivih reči. Zgodovinsko gledano, švedska je taka država kot vse druge: ko jim je šlo dobro, so se spravili na sosede ( sosedi so verjetno počeli enako ), ko jim je šlo slabše so se mal potuhnili ( da ne rečem brusili meče in se pripravljali za boljše čase ). V glavnem so se garbali s Danci, Nemci, Poljaki in Rusi ( miroljubni neki ljudje, nikoli se niso spravili na Grke, ali Špance, recimo [vrazicek]). Pred armemuseum v Stockholmu se da videti tale vrsta topov:

Na vsakem topu je tablica podobna tele na fotografiji:

ne vem kolk se vidi, spodaj piše, da je trofeja od Danske ( so tudi drugih držav )

Verjetno je to namenjeno spodbujanju patriotskih čuvstev, češ poglejte, koliko smo sosedom zaplenili topov.

Kako je Švedska na morju, do sosedov se je prihajalo po morju, in za to so seveda potrebne ladje. Švedi se odloče, da naredijo tako ladjo s katero bodo impresionirali svoje sosede ( beri : sosedi se bodo usrali od strahu ko je zagledajo ). Večina takratnih ladij je imela le eno palubo s topovi, ta naj bi imela kar tri, dve spodnje s topovi, zgornja pa s » marinci » ( ki naj bi tudi streljali z lahkim orožjem ) Članov posadke ( mornarjev ) naj bi bilo okrog 150, plus še 300 vojakov, danes bi rekli marincev. Zgodba se odvija okrog leta 1620, če vas zanima googlajte »vasa«. No ladja naj bi imel najmočnejšo oborožitev do takrat. Zgodba se nadaljuje tako, da so brod splavili in po preplutih cca 2 km se je prevrnil in potopil. Seveda je takoj bila preiskava, ja, mornarji so bili trezni, s balastom so tudi prav ravnali..................... skratka nikoli niso nobenega obtožili, prevrnil se je enostavno, ker so takrat ladje delali po izkušnjah, brez izračunov stabilnosti ( to pride pozneje ), ladja je pa bila nestabilna zaradi visoke namestitve težke oborožitve, a ne zaradi molitev Poljakov, da bi se potopila, kot se je govorilo ( iz česar se da sklepati, da je bil namen ladje predvsem impresionirati Poljake ). Za vse napisano, ne dam ravno roke v ogenj, tako nekako sem jaz celo stvar razumel in doumel, malo sem nahitro poguglal, koga zanima bo že izbrskal resnico.

Kakorkoli, ladja je ležala na dnu morja nekaj več kot tristo let, na kar se odločijo, da je izvlečejo. Bila pa je dobro ohranjena, vendar, zaradi velikosti so vseen bili veliki problemi. Pa tudi, ko so je izvlekli, najprej so je namakali v sladki vodi ( se ne spomnem točno, sedaj se mi zdi kakšn let ), da izvlečejo sol, potem so sladko vodo zamenjali s etilenglikolom, pol je treba bilo vse postopma sušit, da se popolnoma odstrani voda in je zamenja etilen glikol ( tudi kakšn let )............

Sedaj je ladja, popolnoma restavrirana na ogled v Vasa Museum. Pravijo, da je 95% delov originalnih iz tistega časa, okoli ladje je še nekaj razstav o življenju mornarjev takrat, o disciplini ( in kaznovanju ) na vojaških ladjah po takratnih šegah ( več imaš možnosti, da preživiš če te sovražnik zajame, kot da preživiš disciplinski ukrep ), o tem kako se je obdeloval les za ladje, skratka lepo prebito popoldne. Nekaj fotografij iz vasa muzeja:

Tako je videt Vasa muzej od zunaj.

in

in tole je po izhodu iz Vasa muzeja:

Blogi istega avtorja

Mnenja o blogu

nola

kuha že od: 25.1.2006

Št. objav: 3112

Objavljeno 25.8.2011 ob 13:59

Ežoj, nadzanimivo in nadzabavno. Komaj čakam nadaljevanja.

zeta

kuha že od: 21.5.2009

Št. objav: 1353

Objavljeno 25.8.2011 ob 14:35

Ja Ežoj, ti kar piši, v rubriko blogi ali pa se gremo potepat, je prav vseeno, te povsod najdemo in z veseljem beremo.

lljuba

kuha že od: 17.9.2009

Št. objav: 2

Objavljeno 25.8.2011 ob 14:47

Kar lepo branje o tej deželi iz popotniške torbe, saj slišimo, da je življenje tam drago, predvsem hrana in ostale usluge.

Kaj pa je s komarji? Kar nekaj znancev je povedalo, da so imeli težave, ker so neznosno tečni. No, morda so kje višje po travnikih in gozdovih. Čakam nadaljevanja.

KARMINA

kuha že od: 17.11.2003

Št. objav: 755

Objavljeno 25.8.2011 ob 14:56

Tudi midva sva bila letos na potepu po južni Švedski. Hčerka je bila na svetovnem taborniškem srečanju (jamoboree) v bližini Kristianstada, pa sva z avtom v 14 dneh "obredla" del Švedske. Prve tri dni sva porabila za pot preko Nemčije in Danske nato pa sva se preljala preko Malmoja do Kristianstada (obisk tabora) do Kalmara. Mož se je na otoku Oland udeležil maratona. Nato pa naprej do Stockholma, Gotteborga in preko Helsinborga s trajektom nazaj na Dansko (Helsigor) in proti domu. Spala sva v kampih (cena nočitve za dva od 14 do 22 eur).

Ežoj, tudi jaz te bom z veseljem brala in obujala spomine!

Lepo se imej!

Vanja_v_ZDA

kuha že od: 14.11.2008

Št. objav: 6079

Objavljeno 25.8.2011 ob 16:15

Mene pa zanima, če so te na Švedskem kdaj ustavili in kontrolirali, če si pil kaj alkoholnega. Mi je bilo povedano :), da je (bilo) pri Švedih to v navadi, ko so se končno odločili, da bodo zatrli vožnjo avtomobilov pod vplivom alkohola.

ežoj

kuha že od: 24.2.2006

Št. objav: 6302

Objavljeno 25.8.2011 ob 16:21

@lljuba: meni se Švedska ( razen kampov ) ne zdi posebej draga. Recimo, da se jest v Mc Donaldsu za manj kot 10€ in je še nekaj đank fuda v tem rangu ( če greš kam in bi rad kaj videl, pol te ne bo hudič pobral od nekaj dni take prehrane. Tista kava zjutraj in kakšno pecivo, se ne spomnem točno, pa ni nič kaj velik. Jaz sem bil v Göteborgu dva dni in sem tam odkril prekajene ribe in seveda takoj kupil in sem imel za tri kosila. Za večerjo sem pojedel nekaj piškotov z mlekom in sadje ( večinoma dinja ). V Linköpingu sem kupil v samopostrežbi pečenega piščanca ( in ga polovico vrgel po prihodu v Stockholm ) saj nisem zmaj, da tolk pojem, skratka, meni se zdi, da ni pretirano drago, oziroma se da shajat s mal denarja, posebej ta varianta s kampi. Hostli so dragi, enoposteljne sobe ne dobiš pod 40-60€, hoteli pa sploh.

glede komarjev, ( nekateri vedo, ko sem se pripravljal ): največ jih je v juliju, in sem jaz zaradi tega odšel avgusta, tvegaš pa slabše vreme, hladno in dež, kar se mi je tudi zgodilo, komarjev le za vzorec.

@KARMINA: matr, kje si pa najdla poceni kampe:

Kobenhavn: Absalon Camping: 38€/noč, plus, sem tam mogel kupit tisto kartico za skandinavske kampe

Göteborg: Lisbergsbyn Camping, tudi nekje 37 €/noč, edino je bil v LinköpinguGlittinge Camping občutno cenejši, nekje mal čez 20 €/noč, vse za majhen šotor, majhen avto in velika osebnost.

Naj pripomnem, da so podobni kampi v Nemčiji in Avstriji 12-15€.

Glede poti: jaz sem tudi prišel na Švedsko pri Malmö-ju nazaj po isti poti kot vi.

Jaz sem tudi hotel se udeležit maratona, pa se mi je zdelo, da ni fer, ker bi premočno zmagal, pol bi rekli, da se važim.........

ežoj

kuha že od: 24.2.2006

Št. objav: 6302

Objavljeno 25.8.2011 ob 16:24

Vanja, nikjer me niso nikoli ustavljali in kontrolirali, tile moji švedi pravijo, da to delajo redno ob sobotah in nedeljah.

Milži

kuha že od: 8.6.2007

Št. objav: 1427

Objavljeno 25.8.2011 ob 20:13

Seveda je zanimivo,ežoj ti še kaj napiši,se prav fino bere.

KARMINA

kuha že od: 17.11.2003

Št. objav: 755

Objavljeno 25.8.2011 ob 22:55

Vanja, midva sva v štirinajstih dneh enkrat videla policaje in še to na eni od črpalk. Je pa res, da se tam vozi strpno in počasi.

Ežoj, verjetno si imel tisti katalog s campi?

Midva sva prvič in zadnjič prespala na Danskem v kraju Assens (Assens city camping) za 25 Eur. Pri Kobenhavnu v kraju Greve za približno isto ceno s tuširanjem vred. Na Švedskem sva prvič spala v kraju Hoor 22 eur, nato v Kalmaru za 22,50 s tuširanjem. V kraju Sodertalje (Stockholm) sva plačala 20 eur s tuširanjem. Najbolj poceni pa je bilo v campu Lovekulle v kraju Alingsas (pred Goteborgom) kjer sva plačala 14 eur (manj kot je napisano v katalogu).

Kar pa se tiče maratona pa je bil hec. To je "vaški" maraton s 50 do 60 udeleženci. Saj ne boš vrjel, da sta se ga letos udeležila dva Slovenca. Nismo bili dogovorjeni. Zmagal sicer nista, zato škoda, da nisi prišel,...

Amelia

kuha že od: 9.11.2009

Št. objav: 322

Objavljeno 25.8.2011 ob 23:55

Ezoj, kako lepo je brati tvoje potopise. O tistih vrtickih okoli blokov v Stokholmu sem samo slisala po radiu a ti pa tako lepo pofotkal. Danes sem odprla tvoje potopise v sluzbi sodelavke se niso mogle nagledat vsega zanimivega posebno tiste vrticke. V nasem malem mestu so same trate okoli blokov.

Naj omenim glede zaustavljanja na cestah, da je moj v 38 letih pihal najvec tri krat.

Mogoce imas se kaj na zalogi za napisat.

skavtinja

kuha že od: 22.6.2010

Št. objav: 19

Objavljeno 26.8.2011 ob 9:03

Ežoj samo piši, piši, piši, zelo zanimivo branje.

mamaF

kuha že od: 21.1.2008

Št. objav: 3340

Objavljeno 26.8.2011 ob 11:16

Ežoj, tole je superzanimivo in zabavno!

borka7

kuha že od: 23.2.2009

Št. objav: 268

Objavljeno 26.8.2011 ob 12:28

Zelo vesel

Z užitkom beremo tudi tisti, ki ne komentiramo (veliko)!

nejčica

kuha že od: 6.1.2010

Št. objav: 174

Objavljeno 29.8.2011 ob 22:40

Ja ežoj vi ste res en fajn študent. Branje silno zanimivo!

kuharprimoz

kuha že od: 5.5.2010

Št. objav: 18

Objavljeno 30.8.2011 ob 20:47

Zelo lepi vrticki. Pri nas ne bi bili tako urejeni:)

jancvet

kuha že od: 22.5.2011

Št. objav: 9

Objavljeno 9.2.2012 ob 13:03

Hola, ežoj!

Vse sem prebrala in še bom brala, kar boš napisal. Res sem uživala. (sošolka)

Za pošiljanje mnenj je potreben vpis ali prijava!